مهم ترین نکات اساسی جوجه کشی مرغ
نوشته شده توسط : جوجه کشی

 

جوجه کشی مرغ

 

جوجه کشی مرغ

برای جوجه کشی بهتر از تخم های جوجه درآور مرغ که توسط بسیاری از افراد برای پرورش آن ها و کسب درآمد انجام می شود باید موارد مهمی رعایت شود.

این موارد شامل خرید تخم ها ، رعایت المان ها و نوع دستگاه جوجه کشی نیز می شود. المان های مهم برای جوجه کشی عبارتند از دما ، رطوبت ، چرخش و تهویه هوا. میباشد که از مهم ترین عوامل در افزایش راندمان جوجه کشی محسوب میشود.

تهیه تخم های نطفه دار برای جوجه کشی مرغ

تخم های نطفه داری که برای جوجه کشی مرغ استفاده میکنید باید تازه و سالم باشند. برای خرید تخم های تازه حتما توصیه می شود که از مکان های نزدیک تخم ها را خریداری کنید و گله فروشنده را حتما مشاهده کنید. درصد نر (نسبت یک به دو یا یک به سه حتما حتما حتما رعایت شده باشد )، شرایط مکان نگهداری و تغذیه مرغ های مولد در خارج شدن جوجه های سالم از تخم موثر هستند.

 

 

مکان جوجه کشی مرغ

 

 

 

بهترین درصد نره به ماده برای جوجه کشی مرغ چه قدر است؟

درصد نر مناسب برای مرغ سه به یک است. یعنی به ازای هر سه مرغ باید یک نر وجود داشته باشد. زیاد بودن مرغ ها یا کم بودن خروس ها منجر به ضعیف شدن نطفه و عدم خروج و یا ضعیف شدن جوجه های هچ شده می شود.

مکان نگهداری نیز باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و عفونت باشد. زیرا این عامل می تواند منجر به مریض شدن مرغ ها و خروج جوجه های آلوده به باکتری و عفونت از تخم های نطفه دار شده و باعث مریض شدن و نابودی گله شود.

 

درصد نر به ماده جوجه کشی مرغ

 

نگهداری تخم ها

تخم های نطفه دار را می توانید حداکثر تا 7 روز پس از جوجه کشی بیرون از ماشین جوجه درآوری نگهداری کنید. اگر بیشتر از این مدت تخم ها را در خارج از دستگاه نگه داری کنید ، احتمال خراب شدن آن ها وجود دارد و طبیعتا راندمان جوجه کشی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

نطفه تخم ها در دمای 25 درجه سانتی گراد فعال می شود بنابراین تخم ها را باید در دمای 16 تا 18 درجه سانتی گراد انبار کنید.

تخم ها را قبل از قرار دادن در دستگاه جوجه کشی به مدت یک روز در دمای 25 درجه قرار دهید و دستگاه را نیز به مدت یک روز روشن نگه دارید تا از صحت عملکرد آن اطمینان پیدا کنید.

 

 

شرایط تبدیل تخم نطفه دار به جوجه در جوجه کشی مرغ

 

اغلب کسانی که به دنبال جوجه کشی مرغ هستند تصور میکنند با شرایط خیلی آسانی مواجعه هستند ولی در جوجه کشی 4 عامل دما ، رطوبت ، چرخش تخم و هوا نیز دخیل اند.

کل فراینده جوجه کشی همین چهار شرط ساده است ، اما کار با مرغ و جوجه کشی از مرغ کار چندان ساده ای نیست.

تخم هایی که نباید در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید

تخم های کهنه و یا تخم هایی که آلوده به خون و یا دارای شکستگی هستند را نباید در دستگاه جوجه کشی قرار دهید. همچنین تخم هایی که در ماشین جوجه درآوری قرار می دهید باید شکل و اندازه عادی داشته باشند.

 

شستشوی تخم های نطفه دار

تخم هایی که از کلواک مرغ خارج می شوند دارای میکروب و آلودگی هستند.

گاهی اوقات بستر نیز دارای رطوبت و آلودگی است و وقتی تخم ها بر روی زمین می افتند آلوده می شوند. بنابراین لازم است که تخم ها از آلودگی برطرف شده و ضدعفونی شوند.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که تخم ها را نباید با استفاده از آب بشوئید زیرا منجر به ساییده شدن پوسته آن شده و آهک جلوی منافذ روی آن را می گیرد و مانع تنفس نطفه می شود. به جای آن می توانید سطح پوسته را با استفاده از پارچه های زبر و یا مسواک بشوئید.

 

چیدن تخم های نطفه دار

تخم های نطفه دار را باید طوری در داخل دستگاه بچینید که قسمت پهن تخم ها رو به بالا باشد زیرا سر جنین در زمان تشکیل رو بالا می شود و در صورت رو به بالا قرار دادن قسمت باریک تخم ، جوجه پس از تشکیل شدن در داخل تخم خفه می شود.

بیشتربخوانید:  دستگاه جوجه کشی

پس اگر بخواهید تخم ها را به صورت عمودی قرار دهید باید تخم با زاویه و قسمت پهن آن رو به بالا باشد و یا به صورت افقی و بدون زاویه در داخل دستگاه قرار بگیرد.

محل قرار گیری تخم مرغمحل قرار گیری تخم مرغ

شرایط مناسب برای جوجه کشی از مرغ

طول مدت جوجه کشی از مرغ 21 روز است که 18 روز اول آن مرحله ستر و 3 روز آخر آن مرحله هچر است. جوجه کشی از مرغ در روز 19 ام وارد مرحله هچر می شود و باید چرخش تخم ها از آن زمان متوقف شود. دمای مناسب برای مرحله ستر 37.6-37.5 درجه سانتی گراد و دمای مناسب مرحله هچر مقدار اندکی کمتر و برابر 37 درجه سانتی گراد است. رطوبت مطلوب نیز برابر 60 درصد می باشد. تخم ها باید در مرحله ستر چرخانده شده و در مرحله هچر ثابت قرار گیرند. تهویه هوا و اکسیژن رسانی نیز از فاکتورهای مهم در جوجه کشی است.

جوجه کشی مراحل ستر و هچر

 

جوجه کشی طبیعی از مرغ

در جوجه کشی طبیعی از مرغ ، مرغ کرچ بر روی تخم های نطفه دار می خوابد و شرایط لازم برای جوجه کشی را فراهم می کند. مرغ کرچ به صورت غریزی چرخش تخم ها را هر 4 ساعت یا 6 ساعت یک بار می چرخاند. چرخاندن تخم ها مانع چسبیدن نطفه به پوسته و تلف شدن تخم ها می شود. دما عامل رشد نطفه و جنین در داخل تخم است. به دلیل حرارت و دما نطفه در داخل تخم از حالت گازی به مایع و از حالت مایع به جامد تبدیل می شود. رطوبت تامین شده توسط مرغ کرچ منجر به نرم شدن پوسته و شکستن راحت تخم ها توسط جوجه ها در زمان هچ می شود.

 

جوجه کشی مرغ به صورت طبیعی

 

جوجه کشی مصنوعی از مرغ

جوجه کشی مصنوعی از تخم های جوجه درآور مرغ با استفاده از دستگاه های جوجه کشی نیز امکان پذیر است. دستگاه های جوجه کشی یا جوجه درآوری در ظرفیت های مختلف تولید می شوند. اگر مایل هستید که از تخم های نطفه دار کمتری جوجه کشی کنید بهتر است که از دستگاه های جوجه کشی با ظرفیت کم مانند دستگاه های جوجه کشی خانگی استفاده کنید. برای جوجه کشی از تعداد بیشتری تخم مرغ می توانید از دستگاه های جوجه کشی صنعتی استفاده کنید.

ماشین های جوجه درآوری به صورت های اتوماتیک و حرفه ای در بازار وجود دارند. دستگاه های جوجه کشی حرفه ای برای افراد حرفه ای طراحی شده اند و در استفاده از آن ها باید اطلاعات جوجه کشی انواع مختلف پرندگان مانند مرغ را داشته باشید. اما در استفاده از دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک نیازی به دانستن اطلاعات جوجه درآوری ندارید. کافی است نام نوع پرنده را انتخاب کنید ، دستگاه به صورت اتوماتیک شرایط لازم برای جوجه کشی را فراهم می کند.

با استفاده از دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک و تمام اتوماتیک گروه صنعتی اسکندری می توانید از 6 نوع پرنده از جمله جوجه کشی مرغ ، پرورش غاز ، کبک ، بلدرچین ، بوقلمون و اردک جوجه کشی کنید. سوپرمینیاتورهای گروه صنعتی اسکندری از برد هوشمند و سخنگو نیز بهره می گیرند. اگر اطلاعات کاملی در مورد جوجه کشی ندارید ، می توانید با استفاده از برد سخنگوی دستگاه جوجه کشی از تخم های پرندگان را بیاموزید.

 

دستگاه جوجه کشی

 

تنظیم دما و رطوبت در ماشین های جوجه درآوری اسکندری

برای تنظیم دما و رطوبت در ماشین های جوجه درآوری اسکندری از سنسورهای بسیار حساس کالیبره شده در سوئیس استفاده می شود. این سنسورها تحت برند SHT هستند و در طول مدت عملکرد خود به هیچ عنوان از کالیبره خارج نمی شوند. این سنسورها به دلیل دقت بالایی که دارند در برخی صنایع حساس مانند ساخت ابزار آلات پزشکی و نظامی – دفاعی نیز کاربرد دارند.

برای تامین حرارت در دستگاه های جوجه کشی از هیتر یا المنت استفاده می شود. برای تامین رطوبت نیز با توجه فناوری به کار رفته در دستگاه از ظرف آب و اسفنج ، پد سلولزی و پمپ آب و فناوری التراسونیک استفاده می شود. در دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری نیز از این تجهیزات استفاده می شود. پد سلولزی با استفاده از فناوری نانو طراحی و ساخته می شود و قادر است تا 10 برابر حجم خود آب جذب کند. در فناوری التراسونیک نیز با استفاده از امواج مافوق صوت مولکول های آب از هم جدا شده و با تشکیل مه رطوبت مورد نیاز دستگاه تامین می شود.

بیشتربخوانید:  دستگاه جوجه کشی ایرانی بخرم یا خارجی ؟

 

 

نور بینی یا کندلینگ تخم

نطفه سنجی یا کندلینگ

برای جدا کردن تخم های نابارور از تخم های سالم نطفه دار باید از نطفه سنج استفاده کنید. نطفه سنجی را می توانید با استفاده از دستگاه نطفه سنجی دستساز و یا کندلر انجام دهید. نطفه سنجی را باید در روزهای سوم ، هفتم و چهاردهم انجام دهید. این کار را نباید به هیچ عنوان پس از روز شانزدهم انجام دهید.

 

 

 

طول مدت جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ

طول مدت جوجه کشی از تخم های نطفه دار انواع مختلف مرغ 21 روز است. از این 21 روز ، 18 روز را مرحله ستر و 3 روز آخر را مرحله هچر تشکیل می دهد. جوجه ها ممکن است اندکی زودتر و یا دیرتر از 21 روز از تخم خارج شوند.

 

زود یا دیر خارج شدن از تخم ها به نژاد ، اندازه تخم ، سن گله مولد و مخصوصا دما بستگی دارد. دمای بیشتر باعث خروج زودتر جوجه ها از تخم های نطفه دار و دمای کمتر باعث هچ دیرتر تخم ها می شود. هرچه سن گله مولد بیشتر باشد اندازه تخم ها بزرگتر شده و در نتیجه دیرتر هچ می شوند. مدت نگهداری بیشتر تخم ها قبل از جوجه کشی نیز باعث خارج شدن دیرتر جوجه ها از تخم ها می شود.

 

زمان خارج کردن جوجه ها از ماشین جوجه درآوری

تخم ها را باید یک روز پس از خارج شدن جوجه ها از دستگاه جوجه درآوری خارج کنید. جوجه ها هنگام خروج از ماشین جوجه درآوری مرطوب هستند بنابراین خروج زودتر آن ها از دستگاه جوجه درآوری می تواند منجر به سرماخوردگی و تلف شدن جوجه ها شود. خارج کردن دیرهنگام جوجه ها نیز می تواند باعث اتمام ذخیره زرده داخل جوجه ها شود.

 

درب دستگاه را در مراحل پایانی جوجه کشی باز نکنید

باز کردن درب محفظه دستگاه جوجه کشی پس از خارج شدن اولین تخم از دستگاه جوجه کشی می تواند منجر به از دست رفتن کل جوجه ها شود. درب محفظه دستگاه را می توانید پس از 24 ساعت از هچ اولین جوجه باز کرده و جوجه ها را از دستگاه خارج کنید.

 

آب دستگاه جوجه کشی

آبی که در ماشین جوجه درآوری استفاده می شود باید دارای کمترین مقدار املاح بوده و از آلودگی و میکروب برخوردار نباشد. وجود املاح در آب باعث رسوب قطعات تامین رطوبت دستگاه جوجه کشی می شود. اگر از آب چاه برای جوجه کشی استفاده می کنید باید با استفاده از کلر آب را ضد عفونی کنید.

 

 

رطوبت دستگاه جوجه کشی

 

دلایل تلفات جنین در مراحل پایانی جوجه کشی

تغیر المان ها مانند کاهش رطوبت و اکسیژن رسانی و کاهش و افزایش دما می تواند منجر به تلف شدن جوجه ها در مراحل پایانی جوجه کشی باشد. معمولا تلفات جنین در دمای 39 درجه سانتی گراد شروع می شود و در دمای 42 درجه سانتی گراد همه جنین ها در مدت کوتاهی از بین می روند.

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:





    :: برچسب‌ها: تخم نطفه دار, جوجه کشی, جوجه کشی طبیعی, جوجه کشی مرغ, جوجه کشی مصنوعی, دستگاه جوجه کشی, نطفه ,
    :: بازدید از این مطلب : 71
    |
    امتیاز مطلب : 0
    |
    تعداد امتیازدهندگان : 0
    |
    مجموع امتیاز : 0
    تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 فروردين 1397 | نظرات ()
    مطالب مرتبط با این پست
    لیست
    می توانید دیدگاه خود را بنویسید


    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: